Followers

Thursday, January 30, 2014

JOM HIDUPKAN SUNNAH!

Sunnah Rasulullah S.A.W – Berwangi-wangian

Adalah sunnah bagi kita mengenakan wangi-wangian sepertimana yang diriwayatkan oleh Al-Tarmidzi daripada Abu Ayub R.A daripada Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud 
"Empat perkara daripada sunnah rasul-rasul iaitu : Malu, Berwangi-wangian, Iwak dan Nikah"
WANGIAN RASULULLAH
Wangian Kasturi adalah wangian kesukaan Baginda Rasulullah S.A.W sepertimana sabda Baginda Rasulullah S.A.W yang bermaksud "Sebaik-baik wangian adalah wangian kasturi" (Hadith riwayat Muslim)
Wanita dan minyak wangi??
Jika untuk dipakai diluar rumah maka hendaklah dengan wangian yang tidak kuat baunya yaitu wangian yang tidak dapat dihidu oleh orang ramai melainkan apabila dihidu pada tempat yang diletakkan wangian itu barulah didapat akan baunya.
Abu Hurairah berkata: Rasulullah berkata "Minyak wangi untuk lelaki adalah yang harum baunya dan tersembunyi warnanya. Manakala minyak wangi untuk wanita adalah yang warnanya kelihatan dan tersembunyi baunya.

Wangian yang kuat hingga orang2 dapat mencium wanginya itu dengan hanya ia lalu sahaja dihadapan orang maka hukumnya adalah haram.
Jika di pakai didalam rumah maka tiada larangan dengan wangian yang kuat baunya. Dan jika disuruh oleh suaminya maka menjadi wajib pula ia memakai wangian tersebut
Jom bersama-sama kita hidupkan sunnah Rasulullah S.A.W..

0 comments: