Followers

Wednesday, May 6, 2009

RINTIHAN SEORANG HAMBA

Bismillahirrahmanirrahim…
Anugerahkanlah sedikit rasa cinta padaMu Tuhan
Agar aku tidak mencintai selainMu
Supaya apa yang ada, kukorbankan untukMu
Atau berilah sedikit rasa takut padaMu Tuhan
Agar aku dapat mengawal diri ku
Patuh pada suruhanMu, menjauhi laranganMu

Hidupkanlah jiwa aku dengan mengingatiMu Tuhan
Bangunkanlah jiwa aku dengan takut kepadaMu
Agar rasa kehambaanku subur di dalam jiwaku Tuhan cinta dan takut memenuhi jiwa ku
Inilah yang akan menyelamatkan aku
Kalau tidak kerana ini sudah tentu aku lalai
denganMu selalu
Aku lupa suruhanMu dan laranganMu
Setiap waktu nafsulah yang mempengaruhiku
Syaitanlah yang menipu daya ku

Tuhan! Robek -robeklah hatiku ini dengan takutkanMu
Pecah-pecahkanlah hatiku dengan kehebatanMu
Hancurluluhkanlah hatiku dengan Jabbar dan QahharMu
Hiris-hirislah hatiku dengan Rahim dan RahmanMu
Kecut dan reput-reputkanlah hatiku dengan Qudrat dan IradahMu
Agar jangan manusia dan kuasa merobek--robek hatiku
Supaya kebesaran manusia tidak pecah-pecahkan hatiku
Jangan sampai zalim dan kezaliman manusia menghiris-hiris hatiku
Aku berlilndung denganMu daripada makhluk yang merosakkan hatiku
Juga aku berlindung denganMu jangan sampai dunia dan nikmatnya merosak hatiku

Tuhan, selamatkanlah hatiku daripada dirosakkan oleh pujian
Peliharalah hatiku daripada nikmat dunia dan keindahannya
Tuhan apalah ertinya aku cintakan syurgaMu pada hal hatiku tidak mencintaiMu
Apalah ertinya aku takutkan nerakaMu sedangkan hatiku tidak takut dengan-Mu

Tuhan! HidayahMu yang kupinta
TaufiqMu yang aku mahu
Selamatkanlah aku Tuhan
Peliharalah aku
Pimpinlah aku ke jalan keselamatan
Engkau adalah Tuhanku… Pelindungku.

Amin Ya Rabbal'Alamin

0 comments: