Followers

Tuesday, May 24, 2011

Musim kenduri kahwin.




Assalamualaikum wbt





Apa khabar sahabat-sahabat semua? Ha...surely semua tahu apa yang nak dibicarakan dalam post kali ini. Macam biasa, apabila cuti sekolah semakin hampir, banyak sekali kad-kad jemputan kahwin diterima; dari teman sepejabat, teman sekuliah, even teman-teman sekolah rendah kan.




Jadi, suka kami nak ambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat pengantin baru buat seluruh wanita-wanita di Malaysia yang bakal melangsungkan perkahwinan :)




Dalam keriangan dan kenervousan menjadi pengantin, ada beberapa perkara yang perlu di take note oleh bakal-bakal pengantin :)




1) Pakaian & tudung: haruslah sempurna menutup aurat. Ini ialah fardhu ain bagi setiap kita. dan di hari yang mulia nanti, pastinya kita mahukan Rahmat dan Rahim Allah kan? Jadi, lebih-lebih lagi harus diberi perhatian bab-bab menjaga aurat ni ok :)




2) Fake eye lashes : Ah-ha. Ini bukan main-main, ini betul-betul. Allah melarang kita untuk mengubah ciptaan Allah, ini termasuklah memakai bulu mata palsu. Jangan risau, yang semulajadi tetap lebih cantik. Utk melentikkan bulu mata, no worries, here are some tips :)




3) Make up berlebihan: atau orang selalu sebut tabarruj. Semestinya kita nak dilihat berlainan dari kebiasaan kan di hari bahgia tu, xsalah cuma jangan berlebih-lebihan. cukup sekadarnya ok. lagipun kadang-kadang banyak sangat bedak dah nampak mcm opera pulak. *cheers~*




4) Sanggul tinggi-tinggi: ini pun tak boleh ye cik-cik sekalian. sebab apa? lihat sini.




5) adab dalam masjid: bagi yang mengadakan akad nikah di masjid, ada beberapa adab yang perlu diberi perhatian supaya kita sama-sama menjaga kesucian masjid. antaranya ialah: menutup aurat dengan sempurna, tidak bercampur duduk lelaki dan perempuan, wanita yang uzur tidak boleh berada dalam masjid, tidak bergurau secara berlebihan, etc.




6) Jaga solat: seeloknya bila menyusun aturcara majlis, diberi slot jugak untuk solat. dan minta pengapit untuk remindkan waktu solat sebab kadang-kadang jadi pengantin dah tak ingat dah masa :)




7) Bersalam-salaman: ha.....yang ni selalunya orang terlepas pandang. main salam je sapa-sapa yang hulurkan tangan kan. Hrapa semua pengantin perempuan berhati-hati dalam bab salam ni ye.




Banyak lagi kan sebenarnya tips2 atau reminder2 utk sang pengantin? Apakata anda kongsi dengan kami. Especially kepada yang dah ada experience :)

Akhirul khalam, mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat pengantin baru buat Kak Aishah Rahim (AJK NISA' WANGSA MAJU) yang baru saja selesai melangsungkan perkahwinannya dengan pasangannya Ustaz Mujahid. Selamat pengantin baru buat kedua mempelai :)



2 comments:

Za's said...

I LIKE THIS...HANI, PLEASE LETAK BUTTON FACEBOOK, SO LEH SHARE KAT FB..

Hani Sabrina Zulkafli said...

owh ok baik2. akan diusahakan. masih belajar bnda2 dalam blogger ni :)