Followers

Friday, August 5, 2011

KEGEMBIRAAN YANG PASTI :)


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ. (رواه مسلم)‫




Maksudnya : Dari Abu Hurairah RA, katanya: RasulullahSAW bersabda: ".. orang yang berpuasa mendapat dua perkara yang menggembirakan. Pertama semasaia berbuka puasa dan kedua semasaia menemui Tuhannya (pada hari akhirat)".


(RiwayatMuslim)



HURAIAN HADIS :

1) Kegembiraan adalah sesuatu yang belum tentu akan diraih oleh seseorang melainkan apabila ia ditakdirkan untuk memperolehi sesuati nikmat atau anugerah.

2) Namun kegembiraan yang pasti dan dijanjikan ialah dengan berpuasa. Sepertimana yang telah dinyatakan di dalam hadis Rasulullah SAW bahawa bagi orang yang berpuasa ialah ketika ia berbuka puasa dan ketika bertemu dengan ALLAH di akhirat kelak.

3) Sebagai ummat Islam kita hendaklah merebut peluang dan nikmat yang telah dijanjikan oleh ALLAH SWT. Sesungguhnya segala keistimewaan ini hanya diperolehi oleh mereka yang berpuasa dikalangan ummat Muhammad SAW.




WALLAHU’ALAM.




MARI KITA KEJAAARRRR KEGEMBIRAAN YANG CONFIRM INI :)







MUTIARA IMAN INI DIBAWAKAN KEPADA SEMUA OLEH

UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI)

NISA' WANGSA MAJU

:)

0 comments: